
Leven tussen boeken
Wet van de remmende voorsprong
Al gauw bleek een fulltime baan in de bibliotheek gewenst te zijn. Er was veel achterstallig werk, zoals het indelen van boeken, die op de grond stonden opgestapeld: het werk lag letterlijk voor het oprapen! Hulpvaardige studenten hielpen met verplaatse ...

Terminologie
Nadat ik in mei 1970 onderwijzer was geworden, liep ik –intuïtief èn zonder het te weten- al gauw op de onderwijskundige terminologie vooruit. Ik kreeg een combinatiegroep 6/7. Groep 8 was de statusklas en dus voor het hoofd der school; de kleuters hadden een lange, lieve juf, ...

'Met Klikwereld bieden we het mooie van internet aan'
Marco van Blijderveen is naast leerkracht op de Willem Teelinckschool in Achterberg eindredacteur van de redactieraad van Klikwereld. Van Blijderveen vergelijkt het product met een gereedschapskist. Een volle wel te verstaan. 'Het is een gereedschapskist voor elke leerkracht en elke leerling. Wat ...

Mijn ervaring
Nu, anno 2005, is wat mevrouw Netelenbos in 1985 als toenmalige staatssecretaris bedacht praktijk geworden. De lumpsum bekostiging met op de achtergrond de instrumenten om de scholen te kunnen toetsen en afrekenen. Actieve federatie
In midden Nederland is er vanaf ...

Christelijke didactiek in de praktijk
Samenwerking
Secties werken nauwelijks samen als het gaat om de vraag hoe je als christen-docent je lessen vormgeeft. Elsa, die sinds een jaar Engels geeft op één van de reformatorische scholen, zegt: ‘In de sectie is de afspraak gemaakt, dat iedere docent zelf afweegt hoe hij met be ...

Een geweldige broer
Mijn vader rustte ons genetisch toe met een gezond stel hersens en vormde ons mimisch, bijna zonder woorden. Althans mij en mijn oudste broer. Bij de jongste broer moet er iets fout gegaan zijn. Daar kwamen we gefaseerd achter. Als peuter onderscheidde hij zic ...

Didactisch handelen in rechtspositionele context
Bekwaamheidseisen
In het kader van de Wet op de Beroepen in het onderwijs (Wet BIO) heeft het Samenwerkingsorgaan Beroepskwaliteit Leraren (SBL) voor het primair en voortgezet onderwijs bekwaamheidseisen opgesteld. Iedere (startende) leraar moet aan deze bekwaamheidseisen voldoen. Ve ...

Onderwijskunst, handboek voor exemplarisch onderwijs
In het christelijk onderwijs zijn we gehouden de Volle Werkelijkheid - dat is die van Schepper en schepping inclusief dat wat de mensen ervan hebben gemaakt; de cultuur - te ontsluiten voor de leerlingen, zodat ze ermee verder kunnen in de richting van het Koninkrijk. Daarom moeten we niet alleen ...

Wat kan de school doen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling?
Basisvoorwaarden
Een goed klimaat voor sociaal-emotionele ontwikkeling heeft te maken met basisvoorwaarden. Het kind ontwikkelt zich in een omgeving:
die emotioneel veilig is;
waar ruimte is om samen te spelen en samen te werken;
waar een goede rel ...

Terugbetaling scholingskosten bij einde dienstverband
CAO Reformatorisch PO
In de CAO Reformatorisch PO is in het vernieuwde artikel 20 geregeld dat er na overleg met de personeelsvergadering (of het personeelsdeel van de (G)MR) een scholingsregeling moet worden vastgesteld. Tevens bevat het artikel de kaders voor zo’n regeling. Een ond ...